امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://teacher.cloob24.com
0

تکالیف از نظر محتوا به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. تکالیف تمرینی: این نوع تکلیف برای تقویت مهارت ها و دانش های کسب شده مناسب می باشد و جهت تثبیت یادگیری و فعالیت های خواندن و کارهای تمرینی و انفرادی به کار گرفته می شود.
  2. 1- مثال هایی از این قبیل: تمرین روانخوانی قرآن، تمرین روانخوانی دروس فارسی، تمرین نوشتاری یا همان رونویسی از روی دروس کتاب فارسی، تمرین قرائت نماز، تمرین ریاضی و...
  1. تکالیف آماده سازی: این نوع تکالیف جهت آماده سازی و آماده کردن شاگردان برای درس های روز بعد به کار برده می شود.
  2. 2- مثال هایی از این قبیل: روخوانی از روی درس فارسی ای که قرار است جلسه ی آینده تدریس شود، جمع آوری اطلاعات راجع به موضوعی در علوم، حل یک مسئله در ریاضی، پرسش از بزرگترها راجع به احکام و مسائل دینی مربوط به درس هدیه های آسمان، تحقیق و تفحص درمورد موضوع علمی مربوط به درس تفکر و پژوهش و...
  1. تکالیف بسطی و امتدادی: این نوع تکلیف به قول پروفسور فویل و بیلی، شاگرد را فراسوی کارها و فعالیت های کلاسی سوق داده، موجبات یادگیری ایده ها و مهارتها را در موقعیت های جدید فراهم می آورد.
  2. این نوع تکلیف بر روی تولید دانش نه تکرار و تکثیر دانش استوار بوده و همان طور که از نامش مشخص است درصدد امتداد و بسط و گسترش فعالیت های آموزشی در خارج از مدارس می باشد.
  3. یک نکته ی اساسی و مهم که باید درباره ی این نوع تکالیف متذکر شد آن است که انجام برخی از این تکالیف نیازمند همکاری و همدلی مسئولان آموزشگاه، امور اجتماعی شهری و روستایی، همکاری والدین و وقت صرف کردن معلم است. گاه ممکن است به ابزار های کمکی همچون دوربین عکاسی، روزنامه، مجلات و.. نیازمند باشند.
  4. 3- مثال هایی در این مورد: راجع به موضوع ها یا شخصیت های موجود در کتب خود اطلاعاتی فراتر از کتاب درسی جمع آوری کند و به کلاس ارائه دهد، نمونه هایی از کاربرد اعمال ریاضی را در زندگی خود را بیابد، یک روزنامه دیواری درمورد موضوع بحث شده ی علوم طراحی کند و به کلاس بیاورد و...
  1. تکالیف خلاقیتی: فویل معتقد است وقتی دانش آموز مفاهیم و مهارت های مکتسبه در کلاس درس را با هم ترکیب کند و در یک راه جدید و متفاوت به کار بندد، این نوع تکلیف را خلاقیتی می گویند. و همانطور که از نامش بر می آید این نوع تکلیف قدرت خلاقیت، ابتکار شخصی، قدرت تخیل و خودراهبری را در شاگردان پرورش می دهد. ماهیت بدیع و نوآورانه ی این نوع تکالیف مانع از آن می شود که دانش آموزان از روی یکدیگر رونویسی کنند یا به تقلب از کار دیگران دست بزنند.
  2. 4- مثال هایی در این مورد: با ابزارهای موجود در اطراف خود ماکت یا مدل اشکال هندسی را بسازند، ایده های خود را در مورد هریک از موضوع های علوم به مرحله ی عمل برسانند (ساخت قایق، بادنما، آتشفشان و...) و...

نکات مهمی که در این مبحث برخود الزام می دانم که ذکر کنم یک اینکه این تکالیف مختص کودک شما به عنوان یک دانش آموز می باشد و شما صرفاً می توانید آنها را راهنمایی کنید نه کمک! اگر دانش آموز به هر دلیلی قادر به انجام آنها نباشد یا از انجام آنها طفره رود شما به هیچ عنوان این حق را ندارید که به جای کودکتان آنها را انجام دهید و در نظر خودتان در حق فرزندتان دلسوزی کرده باشید و به خود ببالید! این را بدانید اگر کودک شما تکالیفش را انجام ندهد خیلی بهتر از آن است که فرد دیگری برایش انجام دهد. کار شما ایجاد انگیزه و دادن اعتماد به نفس به کودک است، در این زمینه می توانید با اشتیاق بگویید چه تکلیف جالبی! یا اینکه کاش منم می توانستم با تو به مدرسه بیایم و مثل تو مشق بنویسم و تکلیف انجام بدم و هر راهی که فکر می کنید می تواند کودکتان را ترغیب به انجام امور مربوط به مدرسه اش کند.

دوم اینکه اگر فرزندتان به هر دلیلی دوست ندارد تکالیفش را انجام دهد به هیچ وجه او را وادار به انجام تکالیفش نکنید باور کنید اگر یک راه باشد که کیفیت را تضمین نکند آن راه، استفاده از زور است. پس لطفا این کنترل کننده ی بیرونی را نه تنها در امور تعلیم و تربیت کودک که در تمام زندگی خود بیرون بیندازید و کنترل درونی را جایگزین آن کنید. در این مورد سعی کنید دوستانه با او صحبت کنید و علتش را جویا شوید شاید فکر و ذهنش جای دیگری مشغول باشد شاید موضوع یا مسئله ای او را نگران کرده که نیاز به کمک داشته باشد، با معلم فرزند خود در ارتباط باشید و در این موارد رفتارها و عملکرد فرزندتان را با او درمیان بگذارید. اگر با کمک معلم هم نتوانستید او را علاقه مند به انجام تکالیفش کنید بگذارید هرطور دوست دارد در این زمینه عمل کند مثلا چند روز در مورد درس و مدرسه با او صحبت نکنید و به نوعی رهایش کنید، پس از چند روز خودش به حالت عادی برمی گردد پس خیلی خود را نگران اینجور مسائل نکنید که نگرانیتان روی او هم قطعا تأثیرگذار خواهد بود.

سوم اینکه هستند بچه های مشتاق علمی که دوست دارند برای خشنودی معلم خود تکالیف اضافه انجام دهند، اگر کودک شما از این دسته باشد می توانید با معلم فرزندتان صحبت کنید تا تکالیف اضافه و مناسب به او بدهد و یا به کتاب موفقیت کودکان در مدرسه مراجعه کنید و تکلیف های مناسب را برگزینید.

* اگر به دنبال نسخه ای هستید که انگیزه فرزندتان را در انجام هر چه بهتر تکالیف بالا ببرد، پنج نکته زیر را رعایت کنید و به خاطر داشته باشید تغییر کوچک می تواند شرایط را به کلی دگرگون سازد.

- به جای گفتن: «من نمی فهمم این روزها این معلم ها چطور به شماها ریاضی درس می دهند؟» بگویید: «من ریاضی را به روش دیگری یاد گرفتم. بهتر است یک نگاه به کتاب بیندازی و نکته اش را بگیری.»

- به جای گفتن: «چرا تو یک جمله دیگری را به این پاراگراف اضافه نمی کنی؟» بگویید: «این انشای خیلی جالبی است. من می خواهم بیشتر درباره انشایت به من توضیح بدهی.»

- به جای گفتن: «جواب این مساله به عنوان مثال 38 می شود.» بگویید: «مرحله به مرحله به پیش برو اگر مشکلی بود من اینجا هستم به تو کمک کنم.»

- به جای گفتن: «از مشق هایت را ننویسی نمره بد می گیری» بگویید: «تو حداکثر تلاشت را انجم بده من و معلمت حواسمان به تلاش های تو هست نه اینکه تو حتما باید کامل باشی.»

- به جای گفتن: «این بی معنی است» بگویید: «این مساله برای من هم گیج کننده است بهتر است یک یادداشت برای معلمت بنویسم.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه