امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://teacher.cloob24.com
0

چپ دستی دانش آموز:

امروزه نوشتن با دست چپ در حکم امری هنجار و طبیعی پذیرفته شده است. درحال حاضر بر خلاف گذشته توافق کلی وجود دارد که باید به کودکان اجازه داد تا با دستی که قویا ترجیح می دهند، (چه چپ و چه راست) بنویسند. در عین حال،لازم است برخی مسائل مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از کودکان چپ نویس در هنگام نوشتن به دلیل بهتر دیدن آنچه که نوشته اند و پرهیز از کثیف شدن آن، دست خود را کج می گیرند. این مشکل در واقع به کج گذاشتن کاغذ مربوط می شود. اتو.مک منمی و اسمیت بر این باورند که اگر چپ نویس ها کاغذ را خلاف جهتی که راست نویس ها می گذراند قرار دهند، برای نوشتن در وضعیت طبیعی قرار خواهند گرفت. این افراد از نظر کج نویسی نیز دشواری دارند.کج نویسی رو به عقب به دلیل جهتی که آنان در نوشتن حروف دارند به نوعی طبیعی است. در عین حال، در کج نویسی های شدید بهتر است ازجدا نویسی به جای سرهم نویسی استفاده شود. [1]

گروهی از دانش آموزان نمی توانند به خوبی از عضله های کوچک دست و انگشتان استفاده کنند از جمله عواملی که به علت عدم قرار گرفتن صحیح مداد در دست باعث ایجاد اختلالات دست نویسی دانش آموزان می شود می توان به مواردی جون فشار بیش از حد لازم به مداد یا شل گرفتن آن دور بودن بیش از حد نوک مداد از سر انگشتان و یا نزدیک بودن بیش از اندازه ی آن راست و یا ملایم نگه داشتن بیش از حد مداد در میان انگشتان و در نهایت به مناسب نبودن قطر مداد اشاره کرد.

ب) اشکال در وضعیت قرار گرفتن کاغذ: وضعیت نا مناسب کاغذ و دفترچه نسبت به بدن نیز از صحیح نوشتن جلو گیری کرده و در برو ز اشکالت مختلف هنگام دست نویسی نقش اساسی دارد برخی از دانش اموزان هنگام نوشتن سر خود را بیش از حد به کاغذ نزدیک می کنند و حتی گاهی احساس می شود سر خود را به ان می چسبانند گرو هی دیگر دفترچه ی خود را به حالت زاویه دار و کج قرار می دهند.

ج) اشکال در جهت یابی صحیح: برخی دانش آموزان درک صحیحی از رابطه های فضایی مانند با لا و پایین – زیر و رو چپ و راست ندارند به همین دلیل هنگام نوشتن حروف و کلمه ها (حتی بر روی کاغذ خط دار) قادر نیستند اشکال صحیح حروف را بنویسند مثلا حرف (الف) را بیش از حد امتداد داده و از روی خط می گذرانند.

- مشکلات نوشتن صحیح حروف الفبا (حرف نویسی) گاهی برخی دانش آموزان حروف را بیش از حد بزرگی یا کوچک می نویسند و در برخی موارد خطوط مستقیم (افقی یا عمودی) را به حالت قوس دار می نویسند ویا بالعکس.

- مشکلات نسخه برداری صحیح از کلمات (رو نویسی) بعضی دانش آموزان ممکن است حروف سازنده ی کلمه را با فاصله ی زیاد بنویسند مثل (آ ز ا د ی) یا این که حروف را بیش از حد به هم نزدیک کرده و صورت کلی کلمه را مخدوش نمایند بسیاری از دانش آموزان در نوشتن حروف پیوسته که نیازمند حرکت های ظریف و دقیق و هماهنگ است با مشکلات جدی ای رو به رو شوند برخی از آنان نمی توانند پس از نوشتن یک حرف بلافاصله به نوشتن حروف دیگر بپردازند [1]


[1] کتاب کودکان موفق با والدین موفق، لیلا طهماسبی، نیلوفر روستا


تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه